|
Kaffe /
registrering
|
|
|
9.30
|
Velkomst
v/ Vibeke
Wegan, Vejdirektoratet
|
|
|
9.35
|
Indledning
Dagens
indleder: Hans Jørgen Bonnichsen, Fhv. PET-chef
|
|
|
10.20
|
Præsentation
af formiddagens program
Allan
Højgaard, Vejdirektoratet og Maria H. Jensen, Københavns Kommune
|
|
|
|
Tema: ”Når reparationsalderen nås”
|
|
|
10.25
|
Renovering af Bryghusbroen – 80 år gammel stålbro
v/ Martin
Cederholm, MT Højgaard
|
|
|
10.50
|
Lejeudskiftning på Hylkedalsbroen på E45 ved Kolding
v/ Leif
Holmstrøm, Sweco
|
|
|
11.15
|
Pause
|
11.45
|
Dilatationsfuger - udfordringer og løsninger
Fuger
er i udstrækning en detalje inden for bro- og tunnelkonstruktioner, men de kan
have afgørende betydning for bygværkets samlede funktion og levetid. Valg af
fugetype, materialer og geometri samt klart fokus under indbygningen er
afgørende parametre for at opnå velfungerende, langtidsholdbare fuger.
v/ Jørgen
Højris Jensen, Rambøll
|
12.10
|
Drift og vedligehold af Storebæltsforbindelsen –
Betoneftersyn ved hjælp af droner
Eftersyn
af konstruktioner kan være en udfordring på Storebæltsforbindelsens anlæg
grundet størrelsen af anlæg og hensyn til trafik og vejrforhold. Tidligere
har man udført eftersyn ved hjælp af traditionelle platforme ophængt i
konstruktionerne, platforme ophængt i en kran eller ved hjælp af klatrere. I
2017 igangsattes et forsøg med at anvende droner til at udføre eftersyn.
v/
Svend Gjerding, Sund & Bælt Holding A/S
|
|
|
12.35
|
Konklusioner
på formiddagens tema
|
|
|
12.40
|
Frokost
|
|
|
13.50
|
Præsentation af eftermiddagens program
Gunner
Bardtrum, Banedanmark og Karsten Petersen, Christiansen & Essenbæk
|
|
|
13.55
|
Uddeling af Dansk Bro- og Tunnelpris
Nordisk
Vejforum (NVF) - udvalg ”broer og tunneler” samt IABSE Danmark uddeler Dansk
Bro- og Tunnelpris.
v/ Bjarne
Landgrebe, NVF
|
|
|
14.05
|
Forsvarets civile bro
I
2017 blev forsvarets nyeste bro-investering Mabey Compact 200 afprøvet for
første gang. Der blev indgået aftale med Hvide Sande Havn, som skulle
etablere en gangtunnel på tværs af landevejen 20 m syd for slusebroen.
Landevejen
igennem Hvide Sande er eneste forbindelse på strækningen fra Nymindegab mod
syd til Søndervig mod nord.
Interimsbroen
er en gittekonstruktion, som samles på stedet. Den kan løse opgaver op til en
spændvidde på 60 m og med en vægtbegrænsning op til 100 tons. Stort set alle
former for transporter kan benytte interimsbroen.
Kan
Mabey Compact 200 benyttes til ”civile” opgaver?
v/ Lars
Stoklund Pedersen, Ingeniørregimentet Skive
|
|
|
14.25
|
Sidste nyt fra Vejregelgruppen ”Bygværker”
v/ Erik
Stoklund, Vejdirektoratet
|
|
|
14.50
|
Roskilde Fjordforbindelse
v/
Henrik Vincentsen, Vejdirektoratet og Xavier Debruche, RBAI JV
|
|
|
15.25
|
Pause
|
|
|
15.55
|
Brodækselementer
med færdigt tværprofil - Lundegårdsvej
I
løbet af 2017 har MT Højgaard i totalentreprise opført en ny bro over
sydmotorvejen, hvor brodækket blev udført med elementer støbt ved brostedet.
Elementerne blev støbt i fuld højde og med det projekterede tværprofil. Efter
montage af elementerne blev disse sammenstøbt, og spændkabler monteret og
opspændt uden gener for trafikken på motorvejen.
v/ Rolf
Skovløkke, MT Højgaard A/S
|
|
|
16.20
|
New Champlain Bridge
v/ Lars T.
Thorbek, Rambøll
|
|
|
16.45
|
Diskussion
og opsamling på dagen samt afslutning
|
|
|
16.50
|
”Gå-hjem”-buffet
|