|
Kaffe /
registrering
|
|
|
9.30
|
Velkomst
v/ Vibeke
Wegan, Vejdirektoratet
|
|
|
9.35
|
Indledning
Dagens
indleder: Huxi Bach, radio- tv-vært og satiriker
|
|
|
10.20
|
Præsentation
af formiddagens program
Rasmus Bang,
Vejdirektoratet
|
|
|
|
Tema: ”Bæredygtige løsninger?”
|
|
|
10.25
|
Reparation af overbygningen på Thorstedvej efter påkørsel
En
betonbro er blevet påkørt af en særtransport, som har forårsaget omfattende
skader helt ind til den efterspændte armering. Skader som umiddelbart vil
kræve nedrivning og genopførelse af bygværket. Via gentænkning af tekniske
muligheder og værktøjer har projektet tilladt at udfordre den umiddelbare
løsning, og i stedet arbejde med reparation af broen. For gennemgående
dyrkning af skadesbilledet, har projektet gjort brug af simplificerede 3D
scanninger som værdifuldt kommunikations- og løsningsværktøj.
v/ Julie
Bernth og Mads Hovgaard, Systra
|
|
|
10.50
|
Forlængelse af 3-fags broer med fokus på økonomi og CO2
For at reducere anlægsomkostninger og samtidig spare på
CO2-udledningen kan det i forbindelse med udvidelse af eksisterende
vejstrækninger være fornuftigt at undersøge muligheden for at forlænge
eksisterende broer, i stedet for at de nedrives og erstattes af nye.
Indlægget vil med udgangspunkt i 3-fags broer med overbygning i efterspændt
beton fremvise løsninger på skitseniveau og samtidig give eksempler på, hvor
længdeudvidelse er effektueret.
v/
Anders A. Albertsen, Vejdirektoratet
|
|
|
11.15
|
Pause
|
11.45
|
Ny stibro,
Kridtsvinget i Aalborg, med bæredygtighed i fokus
En af Vejdirektoratets stibroer i Aalborg skulle udskiftes. Men
hvordan vælger man det bedste brodesign og dertilhørende valg af materialer
for det specifikke tilfælde, når der skal tages højde for bæredygtighed, men
hvor fokusområder som arbejdsmiljø og fremtidig drift og vedligeholdelse også
vægtes højt? Hvordan sikrer man, at alle de forskellige fagligheder kommer i
spil rettidigt? Og på hvilken baggrund træffes det endelige valg af
brodesign? Denne præsentation vil gennemgå processen og hvordan
LCA-beregninger og budgetoverslag bl.a. dannede grundlag for valget af
brodesign.
v/ Lotte
Braad Sander, Vejdirektoratet
|
12.10
|
Vesterbro – Klimasikring af banen i Aalborg
Banedanmarks forberedelse til
elektrificering byder på flere udfordringer ved broer. I Aalborg, hvor banen
passerer under Vesterbro, har sænkning af sporet initieret et kompliceret
projekt med mange udfordringer. En af disse vedrører grundvand, og
drøftelserne under projekteringen førte projektet ud i mange detaljer der
skulle løses. Det omfattede bl.a. grundvandsanalyser, fremtidsanalyser,
klimasikring og væsentlige projektbeslutninger. Anlægsarbejdet blev afsluttet
ultimo 2024.
v/
Henrik Friis, Sweco A/S
|
|
|
12.35
|
Afrunding
af formiddagen
|
|
|
12.35
|
Frokost
|
|
|
13.35
|
Præsentation af eftermiddagens program
Gunner
Bardtrum, Banedanmark
|
|
|
13.40
|
Uddeling af Dansk Bro- og Tunnelpris
Nordisk
Vejforums danske netværk ”Broer og Tunneler”, Dansk Brodag samt IABSE Danmark
uddeler Dansk Bro- og Tunnelpris.
v/ Lene
Højris Jensen, Vejdirektoratet
|
|
|
13.55
|
Broforvaltning
med inddragelse af klima og vand
Broforvaltning i Danmark skal inden for få år
tage øget hensyn til klima og vand. Klimasikring medfører behov for
tilpasning, udvikling og implementering af nye procedurer og systemer i
Danmark, så de nødvendige forebyggende tiltag kan implementeres i tide. De
forventede havvandsstigninger, stormflodshændelser, stigende grundvand, mere
nedbør og skybrud, mv. vil ellers medføre meget store skader sammenholdt med
investeringer i forebyggende tiltag. Nederlandske erfaringer er relevante for
den danske infrastruktur. I indlægges præsenteres forskellige strategier og
tanker fra Nederlandene.
v/ Jens
Sandager Jensen, Cowi
|
|
|
14.20
|
Ny Storstrømsbro – Hvor der er vilje, er der vej …. bane og
bro
Vejdirektoratet er tæt på at færdiggøre
anlægget af det største broprojekt i mange år i Danmark. Den nye
Storstrømsbro forbinder Sjælland og Falster via Masnedø og skal erstatte den
eksisterende bro der blev indviet i 1937. Den nye bro bliver næsten 4 km lang
og bliver dermed Danmarks tredje længste bro.
I
indlægget gives en status for projektet med fokus på byggemetoderne,
optimeringer implementeret af entreprenøren, samt indblik i erfaringer høstet
igennem projektet til dato.
v/ Barbara
MacAulay, Vejdirektoratet
|
|
|
14.45
|
Genanvendelse
af Storstrømsbroen fra 1937
Den
nuværende Storstrømsbro skal nedrives, når den nye bro står klar i 2027.
Fokus på bæredygtighed og lokale ønsker giver plads til spændende idéer – kan
dele af broen omdannes til kunstværker, stenrev eller bruges til kystsikring?
Samtidig sætter den seneste udvikling fokus på miljøhensyn og genanvendelse.
Michael Kirkfeldt, Drifts- og Teknikdirektør ved Vejdirektoratet, vil
præsentere de nyeste overvejelser og kommende muligheder for broens
materialer.
v/
Michael Kirkfeldt, Vejdirektoratet
|
|
|
15.10
|
Pause
|
|
|
15.40
|
Nye og gamle bydele bundet sammen – Hærvejsbroen i Viborg
Som en del af byfornyelsen af det tidligere
industriområde syd for banegården i Viborg har man opgraderet Hærvejsstien
igennem området for at forbedre sammenhængen med omkringliggende byområder i
Viborg. Dette har krævet opførelsen af flere broer, hvoraf især Hærvejsbroen
spiller en central del af områdefornyelsen. Jens Møller Vestergård vil i
oplægget fortælle om broens betydning for sammenhængen i udviklingsområdet samt
driftsmæssige betragtninger og udfordringer efter ibrugtagning af broen. De
tekniske udfordringer før og under opførelsen af broen vil blive fremlagt af
Nickolai Buus Petersen.
v/ Jens
Møller Vestergård, Viborg Kommune og Nickolai Buus Petersen, Kaj Bech A/S
|
|
|
16.05
|
Stridbergsbron - Sveriges største
dobbelt-klapbro
I
forbindelse med ny byudvikling i Trollhättan Kommune er der opført en ekstra
fast forbindelse over Trollhätte-kanalen. Projektet bestod bl.a. af Sveriges
største dobbelt-klapbro og en 150m lang kompositkassedrager. Broerne aflaster
eksisterende forbindelser over Göta-floden og forbinder centrum af
Trollhättan med det nye distrikt Vårvik.
v/ Niklas
Liberg, Rambøll
|
|
|
16.30
|
Afslutning
– ”Farvel og tak”
|
|
|
16.35
|
”Gå-hjem”-buffet
|