Dansk Brodag 2025
Dansk Brodag 2025 blev afholdt den 1. april 2025 på Odeon, Odense.
Dagens indleder: Huxi Bach, radio- tv-vært og satiriker
Formiddagens tema: ” Bæredygtige løsninger”
Hvor der foreligger en digital synopsis for
præsentationen, er titlen link til denne.
Formiddagens præsentationer:
Reparation af overbygningen på Thorstedvej efter påkørsel En betonbro er blevet påkørt af en særtransport, som har forårsaget omfattende skader helt ind til den efterspændte armering. Skader som umiddelbart vil kræve nedrivning og genopførelse af bygværket. Via gentænkning af tekniske muligheder og værktøjer har projektet tilladt at udfordre den umiddelbare løsning, og i stedet arbejde med reparation af broen. For gennemgående dyrkning af skadesbilledet, har projektet gjort brug af simplificerede 3D scanninger som værdifuldt kommunikations- og løsningsværktøj. v/ Julie Bernth og Mads Hovgaard, Systra se præsentationen
Forlængelse af 3-fags broer med fokus på økonomi og CO2 For at reducere anlægsomkostninger og samtidig spare på CO2-udledningen kan det i forbindelse med udvidelse af eksisterende vejstrækninger være fornuftigt at undersøge muligheden for at forlænge eksisterende broer, i stedet for at de nedrives og erstattes af nye. Indlægget vil med udgangspunkt i 3-fags broer med overbygning i efterspændt beton fremvise løsninger på skitseniveau og samtidig give eksempler på, hvor længdeudvidelse er effektueret. v/ Anders A. Albertsen, Vejdirektoratet se præsentationen
Ny stibro, Kridtsvinget i Aalborg, med bæredygtighed i fokus En af Vejdirektoratets stibroer i Aalborg skulle udskiftes. Men hvordan vælger man det bedste brodesign og dertilhørende valg af materialer for det specifikke tilfælde, når der skal tages højde for bæredygtighed, men hvor fokusområder som arbejdsmiljø og fremtidig drift og vedligeholdelse også vægtes højt? Hvordan sikrer man, at alle de forskellige fagligheder kommer i spil rettidigt? Og på hvilken baggrund træffes det endelige valg af brodesign? Denne præsentation vil gennemgå processen og hvordan LCA-beregninger og budgetoverslag bl.a. dannede grundlag for valget af brodesign. v/ Lotte Braad Sander, Vejdirektoratet se præsentationen
Vesterbro – Klimasikring af banen i Aalborg Banedanmarks forberedelse til elektrificering byder på flere udfordringer ved broer. I Aalborg, hvor banen passerer under Vesterbro, har sænkning af sporet initieret et kompliceret projekt med mange udfordringer. En af disse vedrører grundvand, og drøftelserne under projekteringen førte projektet ud i mange detaljer der skulle løses. Det omfattede bl.a. grundvandsanalyser, fremtidsanalyser, klimasikring og væsentlige projektbeslutninger. Anlægsarbejdet blev afsluttet ultimo 2024. v/ Henrik Friis, Sweco A/S se præsentationen
Eftermiddagens præsentationer:
Uddeling af Dansk Bro- og Tunnelpris Nordisk Vejforums danske netværk ”Broer og Tunneler”, IABSE Danmark samt Dansk Brodag uddeler Dansk Bro- og Tunnelpris.
Broforvaltning med inddragelse af klima og vand v/ Jens Sandager Jensen, Cowi se præsentationen
Ny Storstrømsbro – Hvor der er vilje, er der vej …. bane og bro I indlægget gives en status for projektet med fokus på byggemetoderne, optimeringer implementeret af entreprenøren, samt indblik i erfaringer høstet igennem projektet til dato. v/ Barbara MacAulay, Vejdirektoratet se præsentationen
Genanvendelse af Storstrømsbroen fra 1937 Den nuværende Storstrømsbro skal nedrives, når den nye bro står klar i 2027. Fokus på bæredygtighed og lokale ønsker giver plads til spændende idéer – kan dele af broen omdannes til kunstværker, stenrev eller bruges til kystsikring? Samtidig sætter den seneste udvikling fokus på miljøhensyn og genanvendelse. Michael Kirkfeldt, Drifts- og Teknikdirektør ved Vejdirektoratet, vil præsentere de nyeste overvejelser og kommende muligheder for broens materialer. v/ nn
Nye og gamle bydele bundet sammen – Hærvejsbroen i Viborg v/ Jens Møller Vestergård, Viborg Kommune og Nickolai Buus Petersen, Kaj Bech A/S se præsentationen
Stridbergsbron - Sveriges største dobbelt-klapbro I forbindelse med ny byudvikling i Trollhättan Kommune er der opført en ekstra fast forbindelse over Trollhätte-kanalen. Projektet bestod bl.a. af Sveriges største dobbelt-klapbro og en 150m lang kompositkassedrager. Broerne aflaster eksisterende forbindelser over Göta-floden og forbinder centrum af Trollhättan med det nye distrikt Vårvik. v/ Niklas Liberg, Rambøll se præsentationen
Antal deltagere: 392
Ordstyrere, formiddag: Rasmus Bang, Vejdirektoratet Ordstyrere, eftermiddag: Gunner Bardtrum, Banedanmark
Ajourført: 2025-04-01 / SGN |